15 Nis 2016

Andrey Tarkovski - Zaman Zaman İçinde

“Ve niye onca çeşit fikir davetsizce gelip de ruhumuza çörekleniyor, öyle, çünkü belki içimizde ruh yok da ondan. Eğer ruhumuzun efendisi olmuş olsaydı, o zaman şüphesiz yüreklerimiz bunca acıyla dolup taşmayacaktı.” (Kenko-Khosi, Bezginliği Giderici Notlar) (s.10)

“Her insan ancak kendi kendini kurtarmak istediği zaman kurtarılabilir.” (s.18)

“Ben ne bir azizim ne de melek. Ben, tek korkusu sevdikleri tarafından acı çektirilmek olan bir egoistim.” (s.22)

“Tutku, manevi bir enerji değil, ruh ile dış dünya arasında bir sürtüşme, anlaşmazlıktır.” Hesse (s.26)

“Yetenek insana Tanrı tarafından hediye edilmiyor. Tanrı, insanı yetenek denen o yükü sırtında taşımaya mahkum ediyor. Çünkü sanatçı mutlak hakikate galip gelmek için uğraşıp didinen bir varlıktır.” (s.91)

“Yaşamak zorunda bırakıldığım bu son derece garip, gerçek dışı dünya sanki hasta bir beynin ürünü, kötü bir fantezi.” (s.110)

“Aşk nedir? Bilmiyorum. Aşkı bilmiyorum değil, onu nasıl tanımlayacağımı bilmiyorum.” (s.142)

“Eğer şairi anlayacaksan, şairin ülkesine gitmen gerek.” Goethe (s.166)

“Bu çok boyutlu dünyada biz tek bir boyuta mahkum edilmişiz. Bunun farkındayız ve hakikatten mahrum olma durumumuz nedeniyle işkence çekiyoruz. Bizim bilmeye ihtiyacımız yok. Bizim ihtiyacımız sevmek ve inanmak. İnanç, sevgi aracılığıyla bize bilmeyi iletir.” (s.176)

“Sözde düşünme sürecimiz psikoterapiden başka bir şey değil, delirmemek için, ruhsal denge hakkına sahip olduğumuz illüzyonunu ayakta tutmak için uyguladığımız bir psikoterapi.” (s.287)

“Tek önemli şey zaman içinde zaman bulmak. Bu muazzam zor, fakat yapılmak zorunda.” (s.362)